Uitlijnen

Uitlijnen

Op dit moment doen wij het uitlijnen bij een partner, U kunt er dus niet op wachten. Heeft u banden nodig en moet de auto uitgelijnd worden?, dan halen en brengen wij de auto op afspraak. Dit kan alleen in Haarlem. Zodra wij weer zelf kunnen uitlijnen zullen wij dit direct op de site vermelden.

Wat is Uitlijnen?
Uitlijnen van de auto wil zeggen dat de wielophanging weer wordt afgesteld volgens de fabrieksspecificaties, of zo goed als mogelijk daar in de buurt.
Ook is het mogelijk om een auto te uitlijnen naar de wensen van de klant, bijvoorbeeld ten behoeve van racerij. 

Waneer Uitlijnen?

Uitlijnen moet gebeuren na elke reparatie en of aanpassing aan de wielophanging van uw auto.
Denk hierbij aan stuurkogel, fuseekogel, draagarm, schokdemper, fusee, wiellager en bijvoorbeeld na het verlagen van een auto.
Er zijn nog al wat mensen die beweren dat je niet hoeft uit te lijnen als bv de schokdempers zijn vervangen of een wiellager. Ze zeggen dan; ik ben niet aan de stuurkogel geweest.  Maar de stuurkogel zit aan het fusee vast daar zit het wiellager in en moet los en soms helemaal er uit, en het fusee zit weer vast aan de schokdemper. De schokdemper is een onderdeel dat beweegt, is een niet spelingsvrij onderdeel, als je deze dus gaat vervagen door een nieuw exemplaar dat wijzigt de wielstand en dus de stuurstand mee. Ook zit er speling op de bevestigingspunten van de diverse ophangingsdelen zoals schokdemper of een draagarm.
 
Ook moet de auto uitgelijnd worden als uw banden aan een zijde meer slijten, de auto naar links of rechts trekt en als het stuur scheef in de auto staat terwijl u recht door rijdt.
Als u ergens tegenaan bent gereden, overheen bent gereden of in bent gereden is het raadzaam te laten controleren op uitlijnen.
U hoeft een kleine verandering namelijk niet meteen te merken, maar pas na een half jaar als dan (opeens) de banden scheef afgesleten zijn.
Een controle of eventuele afstelling is veel goedkoper dan een set banden!
Er wordt nog wel eens aangeraden elk jaar de uitlijning te laten controleren, dat is wat overdreven.

Wij adviseren u om uw auto bij elke aanschaf van nieuwe banden te laten controleren / bijstellen, Aan de banden die we vervangen zien we zo wel of de uitlijning niet goed was, maar exact aangeven wat dan niet goed is, dat is een ander verhaal. Er zijn veel oorzaken te noemen voor de verkeerde slijtage. 

Mijn auto is nieuw, waarom zou ik laten uitlijnen?

Bij een nieuwe auto is het zeer aan te raden om deze na ongeveer 2.000km te laten controleren. De wielophanging heeft zich dan "gezet" en is niet meer het zelfde als nieuw. Dit kan bandenslijtage veroorzaken. Meestal wordt dit te laat ontdekt. U heeft net de eerste 15.000km gereden en u hoort bij de eerste beurt dat u 2 nieuwe banden nodig heeft. Vervolgens wordt er weer niet uitgelijnd en u blijft maar meer banden vervangen dan nodig is!
En vergeet de brandstof niet, waarschijnlijk haalt u de verbruikcijfers niet die de dealer had opgegeven en in de folder stonden.
Een deel daarvan zit vaak in de afstelling van de wielen.
Wist u dat ongeveer 20% van het totale brandstofgebruik komt door rolweerstand van de banden, en dan staan ze goed afgesteld. een verkeerde uitlijning kost veel meer brandstof dan een uitlijning kost.

Uitlijnen bij een occasion?

Bij een occasion is het zeer aan te bevelen het voor de koop te doen, zo kunnen we eventueel verborgen gebreken (schade) ontdekken. Bij zowel nieuw als occasion geldt in ieder geval, uitlijnen voordat de garantie afloopt!
Bij oudere auto's kan het voorkomen dat een stelpunt vd wielophanging niet meer gangbaar is en niet meer gerepareerd kan worden. Mogelijk moet er dan bijvoorbeeld een hele nieuwe draagarm gemonteerd worden, dit kan honderden euro's kosten, dan is dat natuurlijk heel mooi dat het voor garantie vervangen kan worden.