TPMS

 Bandenservice Haarlem...Uw TPMS specialist!

Wat is TPMS?TPMS Waarschuwing in dashboard

TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System, in het nederlands Bandenspanning Controle Systeem.

Dit TPMS systeem is ontstaan omdat wij bestuurders zelf niet of veel te weinig de bandenspanning controleerden. 

De Europese unie heeft nu besloten dat dit systeem in elk nieuw model (dus nieuwe type goedkeuring) auto moet zitten vanaf 1 november 2012 en vanaf november 2014 moet elke nieuwe auto dit TPMS systeem hebben.

Een TPMS systeem houd de bandenspanning van uw auto in de gaten en zodra deze meer dan 20% is gezakt geeft het systeem een waarschuwing door middel van een indicatie op uw dashboard (fig.1)) en een geluid signaal.

Er zijn (op dit moment) 2 systemen naast elkaar, een met sensoren aan de ventielen (direct TPMS systeem) en een systeem die werkt via het ABS systeem (indirect TPMS systeem) en werkt via de berekening van de wielomtrek. Het systeem met de sensoren is het meest nauwkeurig. Of beide systemen naast elkaar blijven gevoerd worden, is op dit moment nog niet te zeggen. Verder zijn er verschillende merken leveranciers en worden er verschillende ventielen gebruikt zoals rubber(fig.2) of van een metaal (vaak aluminium) (fig.3)

TPMS sensor rubberventiel

 

Waarom TPMS?

Een te lage bandenspanning heeft veel nadelige gevolgen.

1. Uw banden slijten sneller. 2. Het brandstofverbruik gaat omhoog. 3. de wegligging en dus de veiligheid wordt minder. Om een voorbeeld te geven; een halve bar lagere bandenspanning verhoogt het brandstofverbruik van 2-5%, de slijtage van uw banden ongeveer met 25% en uw remweg is afhankelijk van snelheid en breedte van de band langer!

TPMS sensor metaalventiel

 


De Europese unie heeft dus om de milieuschade te beperken en de veiligheid te verhogen, besloten dat elke auto nu zo'n systeem krijgt. 

Wat zijn de gevolgen voor mij als bestuurder?

We gaan er dus vanuit dat u het systeem heeft. Het is ook verplicht dat het werkt en dit wordt met APK gecontroleerd, het is dus een APK eis geworden en niet werken is auto afkeuren. Een defect in het systeem kan dan kostbaar zijn. Heeft u ook een set winterwielen (u wisselt dus niet banden) dan moet ook de winterset voorzien zijn van sensoren en natuurlijk werken op de auto. Een set wielen kan zomaar € 300,00 duurder worden omdat er nu 4 sensoren bijkomen en montage en inlezen op de auto. 

Wat kan Bandenservice Haarlem voor mij doen?

Wij kunnen van de meeste voertuigen de sensoren leveren, monteren en inlezen in de computer van uw auto.     Als er een storing is kunnen we uitzoeken waar het zit en zonodig verhelpen. Weet u niet zeker of uw TPMS systeem een direct TPMS systeem is of een indirecte TPMS systeem, ook wij kunnen dat dan vast stellen. Helaas wordt het ook bij de autofabrikanten op dit moment door elkaar gebruikt en dit is dus erg verwarrend. We kunnen het niet altijd zo zeggen, maar wel zien of meten. 

Heeft u het TPMS met sensoren in de wielen, dan raden wij aan de banden altijd met stikstof te vullen. Buiten het feit (en de belangrijkste eigenschap) dat stikstof veel minder snel uit de band verdwijnt dan lucht en u hiermee flink op bandenslijtage en brandstofgebruik kunt besparen, is stikstof vrij van vocht en vuil, wat in de lucht om ons heen wel zit. Het mag duidelijk zijn dat vocht en vuil geen positieve werking hebben op het TPMS systeem.

In onze online VELGENSHOP wordt er rekening gehouden met TPMS sytemen. Indien nodig krijgt u de vraag om aan te geven welk tpms systeem u auto heeft. Zonder of met sensoren. Als u met sensoren kiest, dan worden deze altijd meegeleverd en dus berekent in de offerte. Heeft u auto wel sensoren, maar u wilt geen nieuwe (eigen risico) kies dan zonder sensoren.