Bandreparatie

De reparatie van een autoband

Reparatie van banden kan op twee manieren.
1. Van buitenaf met een prop. Dit is echt een noodreparatie! je kunt totaal niet aan de binnenzijde controleren of de band verder beschadigd is en gokt dus maar dat het wel goed zal zijn.
Een klapband is een serieus mogelijk vervolg op een reparatie uitgevoerd met een prop.
2. Reparatie van binnenuit met een plug/pleister combinatie, de enige juiste manier!.
Hier denken we niet zo streng en snelheden zijn hier wat minder hoog maar bv in Duitsland is reparatie van een autoband met snelheidsindicatie H en hoger verboden!
 

Hoe gaat de reparatie van binnenuit?

  1. De lekkage wordt opgezocht, en gemarkeerd.
  2. De band wordt van de velg gehaald.
  3. De band kan nu van binnen gecontroleerd worden op beschadigingen en of zogenaamde "olifantenhuid" (hier is de band dubbel geknikt door het rijden op een te zachte band).
  4. De oorzaak van de lekkage wordt uit de band verwijderd.
  5. Het gaatje wordt zuiver rond gemaakt met een frees.
  6. De binnenkant van de band wordt iets ruw gemaakt rondom het gat.
  7. Er wordt een "lijm" op de lekkage gesmeerd ter grote van de pleister, dit moet enkele minuten drogen.
  8. De plug-pleister combinatie wordt van binnenuit door het gat gestoken, en daarna vanaf buiten aangetrokken, zodat de pleister op de lijm komt.
  9. De pleister wordt goed aangerold en het uitstekende deel van de plug wordt afgeknipt.
  10. Het gerepareerde gedeelte, binnen in de band, wordt voorzien van een extra beschermlaag, ook deze laag moet een aantal minuten drogen.
  11. De reparatie van de autoband is hiermee klaar, de band kan direct gemonteerd worden.
  12. De band wordt opgepompt tot de juiste spanning, gebalanceerd en terug onder de auto geplaatst.
Deze manier van autobanden repareren is de enige echt veilige manier van repareren en zelfs geschikt voor banden tot en met de ZR snelheids codering en/of Run-Flat banden.

 

bandreparatieWaarom repareren van binnenuit?

Als er is doorgereden met een te zachte of aflopende band dan is deze aan de binnenzijde (karkas) ook beschadigd en is de stevigheid en veiligheid weg. Dit is niet altijd vanaf de buitenkant (donkere rand) goed zichtbaar. Ook kan de oorzaak van de lekkage (bijv. een spijker) de binnenkant hebben beschadigd, ook dit is niet van buitenaf zichtbaar! Als de binnenkant is beschadigd, dan is de kans op een klapband zeer groot.

TIP! Nooit rijden met een (te)zachte band. De band wordt door het gewicht van de auto onder de velg dubbel gedrukt en hierdoor gaat het karkas echt kapot. 

Ook niet 100 meter naar een pomp of de garage rijden! dit kost u dan zeker een band.

Wat kost een bandreparatie?

Alle prijzen van bandenreparatie vindt u op onze PRIJSLIJST

Hoe lag duurt het en moet ik een afspraak maken?
Het duurt ongeveer een 1/2uur.
Een lekke band overkomt je en meestal op een vervelend moment een afspraak maken is niet echt nodig maar even telefonisch contact vooraf voorkomt 
onnodig wachten. 

Helaas krijgen we wel eens een e-mail met de vraag: Ik heb een lekke ban kunt u mij helpen?...wij kunnen meestal wel helpen maar zitten niet de hele dag mail te kijken
dus bel in een noodgeval!

Bel voor een bandreparatie 023 - 574 60 45
of kom langs op de Mollerusweg 28 in Haarlem (ind. terrein Waarderpolder) vlak bij IKEA
Indien mogelijk komen wij (binnen een straal van 5km) naar u toe.