Op dit moment doen wij het uitlijnen bij een partner, je kan hierdoor niet op een uitlijning wachten.

Heb je nieuwe autobanden nodig en moet de auto uitgelijnd worden? of wil je de uitlijning gecontroleerd hebben?

Dan kan ik de auto halen en brengen, op afspraak (binnen de grenzen van Haarlem). Een uitlijning-controle is gratis.

Met het halen van de auto, en de bandenslijtage, kan ik wel aangeven of uitlijnen nodig is, dat hoeft geen geld te kosten.

Zodra wij weer zelf kunnen uitlijnen zullen wij dit direct op de site vermelden.

Wat is een auto uitlijnen?

Een auto uitlijnen wil zeggen dat de wielophanging weer wordt afgesteld volgens de fabrieksspecificaties, of zo goed als mogelijk daar in de buurt. Ook is het mogelijk om een auto te uitlijnen naar de wensen van de klant, bijvoorbeeld ten behoeve van racerij of ivm met een altijd zwaar beladen auto.

Wanneer je auto uitlijnen?

Een auto uitlijnen moet gebeuren na elke reparatie en of aanpassing aan de wielophanging van je auto.
Denk hierbij aan stuurkogel, fuseekogel, draagarm, schokdemper, fusee, wiellager en bijvoorbeeld na het verlagen van een auto.

Vertelt jouw garage na zo’n reparatie, dat controle en eventueel bijstellen van de uitlijning niet nodig is?….Dan weet je zeker dat je niet met een specialist te maken hebt.

Ze zeggen vaak 2 dingen; 1 Ik ben niet aan de stuurkogel geweest, 2.  ik heb even gereden en het stuur staat recht.

Punt 1. Alle ophangingsdelen zitten aan elkaar vast, en daarmee zijn ze (in)direct verbonden met de stuurkogel. En uitlijning is meer dan een stuurkogel verstellen en daarmee de sporing stellen. Wielvlucht, askanteling allemaal zaken die aan elkaar vast zitten en dus met elkaar te maken hebben. Uitlijnen is graden en minuten werk, kleinere afstanden dan millimeters, en dus heel nauwkeurig en specialistisch werk. Dus nieuw wiellager, draagarm of schokdempers, uitlijnen.

Punt 2. Het stuur staat ook recht met 2 voorwielen die beide teveel uitspoor of toespoor hebben, een recht stuur zegt niets. Een auto hoeft ook niet naar 1 kant te trekken, 2 wielen met teveel uitspoor compenseren elkaar prima, de auto rijd gewoon rechtdoor, maar een tijd later heeft je auto wel twee scheef versleten banden. Het probleem is vaak, onvoldoende kennis en meestal zelf de apparatuur niet in huis.

Op dit moment heb ik de apparatuur ook niet in huis (ruimtegebrek) maar ik verzorg de uitlijning via een collega, of ik stuur mijn klant in ieder geval door naar een collega.

Dus reparatie aan ophanging gedaan = auto uitlijnen!

Uitlijnen

auto uitlijnen bij bandenservice Haarlem

Wanneer nog meer uitlijnen?

Naast uitlijnen na een reparatie aan de wielophanging, moet de auto dus ook uitgelijnd worden als uw banden aan een zijde meer slijten, de auto naar links of rechts trekt en als het stuur scheef in de auto staat terwijl je recht door rijdt.

Als je ergens tegenaan bent gereden, overheen bent gereden of in bijvoorbeeld in een kuil bent gereden is het raadzaam de uitlijning van je auto te laten controleren en of bijstellen.

Je hoeft een kleine verandering namelijk niet meteen te merken, maar pas na een half jaar, als dan “opeens” de banden scheef afgesleten zijn.
Een controle of eventuele afstelling is veel goedkoper dan een set banden!

Er wordt nog wel eens aangeraden elk jaar de uitlijning te laten controleren, dat is overdreven en zeker niet nodig. Ook de auto elke keer uitlijnen na montage nieuwe banden, is wat overdreven. Het is per auto verschillend, en ook per bestuurder. Ik kijk naar de banden, de ophanging en historie en kan dan advies geven.

Wat kost uitlijnen van je auto?

Een 2 wiel uitlijning kost € 69,00

Een 4 wiel uitlijning kost € 79,00

Uitlijnen met aankoop banden combineren, dan ontvang je 10% korting op de uitlijning.

Mijn vaste klanten krijgen 10% korting

op alle bandenservice tarieven!

Een overzicht van alle bandenservice-tarieven vindt je op de tarieven-pagina.

Mijn auto is nieuw, waarom zou ik mijn auto uitlijnen?

Bij een nieuwe auto is het zeer aan te raden om deze na ongeveer 2.000km te laten controleren. De wielophanging heeft zich dan “gezet” en is niet meer het zelfde als nieuw. Dit kan bandenslijtage veroorzaken. Meestal wordt dit te laat ontdekt. Je hebt net de eerste 15.000km gereden, en ze vertellen bij de eerste beurt, dat je 2 nieuwe banden nodig hebt. Vervolgens wordt er vaak weer niet uitgelijnd en je blijft maar meer banden vervangen dan nodig is!

En vergeet de brandstof niet, waarschijnlijk haal je de verbruikscijfers niet, die de dealer had opgegeven en in de folder staan. Een deel daarvan zit vaak in de afstelling van de wielen.

Wist je dat ongeveer 20% van het totale brandstofgebruik komt door rolweerstand van de banden, en dan staan ze goed afgesteld. Een verkeerde uitlijning kost veel meer brandstof dan een uitlijning kost.

Uitlijnen bij een occasion?

Bij een occasion is het zeer aan te bevelen het voor de koop te doen, zo kunnen eventueel verborgen gebreken (schade) ontdekt worden. Voor zowel nieuw als occasion geldt in ieder geval, uitlijnen voordat de garantie afloopt!

Bij oudere auto’s kan het voorkomen dat een stelpunt vd wielophanging niet meer gangbaar is en niet meer gerepareerd kan worden. Mogelijk moet er dan bijvoorbeeld een hele nieuwe draagarm gemonteerd worden, dit kan honderden euro’s kosten, dan is dat natuurlijk heel mooi dat het voor garantie vervangen kan worden.